@techreport{oai:rctoyota.repo.nii.ac.jp:00000303, author = {村瀬, 智子 and MURASE, Tomoko}, month = {Jun}, note = {80210037, 日本赤十字豊田看護大学, 初年度は、学際的観点から文献検討を行い、「学びと遊びの原点に迫る―自己・非自己循環理論の視点から-」と「失敗から学ぶ教育方法の開発」について発表を行った。次年度からは、看護学生、看護師、教員の三者に対して半構成的面接法を用いてデータ収集を行った。  最終年度は、データを質的分析により統合し、精神看護学における学習上の失敗体験が成功体験へと変容する教育方法のモデルを構築し、その成果を共同研究者と共にまとめ、『未来共創の哲学―大統一生命理論に挑む』(言叢社, 2020)を発刊した。また、初年度から年1回のペースで「こころの病とこころの癒し」に関する学際的シンポジウムを全3回開催した。, In the first year, we published the paper on“Towards the Origins of Learning and Playing; From the Perspective of the Self-nonself Circulation Theory” and gave the presentation on “Developing an Educational Methodology based on Learning from Failure”. In the second year, we collected data on experiences of transition from failure to success with semi-structured interview for nurse students, expert nurses and teachers. After qualitative analysis, we constructed the educational methodology based on learning from failure in psychiatric and mental health nursing. In the Last year, we published the book on“Co-creation for Advanced Future Philosophy”(in Japanese, Genso-sha,2020)., application/pdf, 80210037, 10182122, 16K15974}, title = {精神看護学における失敗から学ぶ教育方法の開発}, year = {2020} }