@article{oai:rctoyota.repo.nii.ac.jp:00000135, author = {村瀬, 智子 and MURASE, Tomoko}, issue = {1}, journal = {日本赤十字豊田看護大学紀要, Journal of Japanese Red Cross Toyota College of Nursing}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 本研究の目的は、2 名の熟練看護師のライフヒストリーに基づき、看護観を変えた経験と看護観変遷の構造との関係を明らかにすることである。研究方法は、臨床経験35 年以上の熟練看護師2 名に対し、ライフストーリー法を用いたインタビューを2 回ずつ行った語りを逐語録に起こし、看護観の変化に着目して質的帰納的に分析した。その結果、各ライフヒストリーは、5 つの局面から構成されていることが明らかになった。第1 局面は、漠然とした看護観を持つに留まっており、第2 局面では、自己の看護観を揺るがす患者と出会ういくつかの看護経験を経て看護観が変化した。第3 局面では、人間対人間の看護を心から楽しむようになり、第4 局面では、人々との出会いの中で学んでいることに感謝しながら、ありのままの自分を認めることができるようになった。そして、第5 局面では、自己の看護観を具現化する実践を行っていた。これらの過程は、自己中心の認識から、認識内部の対立的共存関係を統合して脱中心化が起こり、自己と非自己の相違を理解した上で、ありのままの自分を認めて人間対人間の看護を実践するという認識が発展するプロセスとして捉えることができた。, The purpose of this paper is to explain how two expert nurses had changed their nursing perspectives by applying the method of structural analyses upon their life histories. This is a qualitative method. The objects of this study were two expert nurses working at a psychiatric hospital more than 35 years. To obtain data, the author had interview with the nurse personally. The result of this study showed that there were five different stages during their life histories. At the first stage, they had uncertain nursing perspectives. The second stage was characterized by their changes due to several nursing experiences. At the third stage, they started to enjoy human relationships during their nursing care. At the fourth stage, they recognized their own identity through studies upon human relationships. Finally, at the five stage, they practiced their nursing perspectives. These process can be understood by the developmental process from ‘ self-centric ’ cognitive stage towards so-called ‘ synthetic ’ cognitive stage through a few ‘ competitive ’ stages.}, pages = {35--54}, title = {熟練看護師の看護観を変えた経験 : 2人の熟練看護師のライフヒストリーの比較}, volume = {9}, year = {2014} }